vrijdag 30 juni 2017

CHRISTINE EN RAY, DE EERSTE GASTEN

CHRISTINE EN RAY

Christine en Ray waren onze eerste gasten. Hun reservering en verhaal was meteen al ingewikkeld. Want, ja, ze zouden niet tegelijk aankomen. De een, Christine, kwam per trein uit Amsterdam en de ander, Ray dus, zou per fiets uit Wuppertal komen. Nou ja, denk je als onervaren B&B-gastheer, het zal wel, het moet kunnen en ik zie ze wel komen. Ik wist aanvankelijk niet of het Engelse mensen waren of Duitsers of misschien wel Nederlanders. Enfin, het werd een grote verrassing.
Het waren twee jonge Duitsers, smoorverliefd, die elkaar notabene in mijn huis wilden ontmoeten. En ze zouden uit verschillende windstreken komen. Maar natuurlijk hadden ze het tenslotte zo uitgekiend, dat ze toch samen bij ons huis aankwamen. Tja, en dan zie je het direct: hier ontstaat iets moois. Als gastheer moet je dat koesteren. Vriendelijk ze naar hun kamer, nestje, loodsen. Meteen alle noodzakelijkheden doornemen: hier is de kamer, daar het toilet, hier de badkamer. Handdoeken en washandjes lagen klaar, het bedje was gespreid. Ik kon nog net bespreken hoe laat ze wilden / konden ontbijten. Vervolgens maakte ik dat ik wegkwam.
Love was in the air, dat weekend. De geliefden lieten zich nauwelijks zien. Vroegen op een gegeven moment wel om een tweede fiets; want dan konden ze fietsen naar de Hoge Veluwe, een geliefde pleisterplaats voor toeristen. Eenmaal terug vertelden ze, dat ze het natuurgebied helemaal niet gehaald hadden. Het regende namelijk pijpenstelen en het Openlucht Museum leek ze ook wel mooi. Ach, wie verliefd is maakt het niet uit waar hij/zij is, als de geliefde maar in haar/zijn nabijheid is.
Ray en Christine wilden Engels met ons praten, terwijl ik graag Duits wilde spreken. B&B is goed voor je talen, als je het maar probeert. Desnoods Chinees. Maar Duitsers hebben nog altijd iets van schroom en twijfelen of de gesprekspartner er wel zo mee ingenomen is als er Duits wordt gesproken. Zo is er inmiddels bij ons de gewoonte in geslopen om soms maar alles door elkaar te doen. Dus Duits en Nederlands en Engels en desnoods een beetje Frans. Zo moet het altijd gegaan zijn in de grote wereld, als ‘s avonds in herbergen handelsreizigers met elkaar om het vuur zaten. Met een middeleeuwse pint in de hand elkaar in een mengelmoestaaltje verhalen vertellen of zaken doen.
Het maakte mijn Duitse gasten uiteindelijk niet uit. Tenslotte hadden ze elkaar. Maar op maandag wachtte hen een hartverscheurend afscheid. Niet van de Velpse gastheer, maar van elkaar. Ik besloot het een beetje dragelijk voor ze te maken. De één moest vanuit Emmerich naar Hannover, de ander met fiets terug naar Wuppertal. Ach, ik heb ze maar even naar Emmerich gebracht. Op het station namen ze dapper afscheid en scheidden hun wegen. Wat is liefhebben toch moeilijk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten